America The Beautiful

Sinds de zomer van 2002 ben ik dertien keer in Amerika geweest. Negen maanden na de terroristische aanslagen in New York en Washington DC zette ik voor het eerst voet op Amerikaanse bodem. In mijn eentje reisde ik, voordat m’n opleiding aan de School voor Journalistiek begon, twee maanden door de Verenigde Staten.

Mijn eerste trip bracht me in New York, Washington DC, Atlanta, Dallas, Las Vegas, San Francisco en Los Angeles. Een onvergetelijke ervaring, vooral omdat ik de reis alleen maakte en dus op mezelf was aangewezen. Sindsdien heb ik een voorliefde voor Amerika. De tweede trip was met een vriend. Los Angeles, San Diego, Las Vegas, de Grand Canyon, de Bryce Canyon, Death Valley, Zion National Park, San Francisco, Yosemite National Park, Visalia, Santa Barbara en Chicago. De voorliefde voor Amerika veranderde in echte liefde.

Golden Gate San FranciscoMet mijn ouders ben ik tijdens Kerst 2004 een week in New York geweest. De eerste dagen waren voor mij niet leuk. Een dag voordat we naar The Big Apple vlogen, werd ik ziek. De eerste tweëenhalve dag heb ik nauwelijks genoten, mede door de kou. Maar om in Amerika te zijn tijdens Kerstmis is een feest. Overal lampjes, overal gezellig en overal vrolijke mensen. De reis die ik samen met diezelfde vriend in de zomer van 2006 heb gemaakt, was het meest indrukwekkend. Nadat we eerst een weekje aan de westkust vertoefden (Las Vegas, Monument Valley, Yorba Linda, Anaheim en Los Angeles), vlogen we voor een tiendaagse trip naar Hawaï. Ik wilde graag Pearl Harbor eens bezoeken en die wens kwam uit. We verbleven een week op Oahu, waarop de hoofdstad Honolulu ligt, en een paar dagen op het rustieke Maui. Terug op ‘the mainland’ hadden we nog een aardig programma voor de boeg. Via Los Angeles, Simi Valley, waar we de presidentiële bibliotheek en het museum van oud-president Ronald Reagan bezochten, verbleven we een paar dagen in Santa Barbara. Via de Highway 1, volgens kenners de mooiste weg ter wereld, reden we langs de kust naar San Francisco, één van mijn vele favoriete plekken in Amerika. Voordat we naar huis vlogen, verbleven we als toetje nog drie dagen in Washington DC. In oktober 2007 volgde er een trip van een week naar New York. Dit keer was het een combinatie van vakantie en werk. Hoewel het alweer de derde keer was dat ik in the city that never sleeps kwam, heb ik me er geen seconde verveeld. Voor twee opdrachtgevers maakte ik interviews met Dave van den Bergh, oud-speler van onder andere FC Utrecht en Ajax.

Dealey Plaza in DallasIn de zomer van 2008 bezochten we het zuiden van Amerika. In drie weken tijd bezochten we tien staten: Florida, Alabama, Mississippi, Louisiana, Texas, Arkansas, Tennessee, Georgia, Virginia en Washington DC. Van tevoren kon ik niet bevroeden hoe mooi de zuidelijke staten zijn. Vooral de prachtige natuur verraste me. In Miami Beach genoot ik van het weer en de aangename zeebries, in New Orleans voelde ik me op Bourbon Street in het sfeervolle French Quarter op m’n gemak, in Dallas was ik onder de indruk van Dealey Plaza (foto), de plek waar op 22 november 1963 John F. Kennedy het leven liet, op Beale Street in Memphis proefde ik tijdens het diner aan de bluesmuziek en de laatste twee dagen in Washington DC, waar onder andere een bezoek aan de National Mall op het programma stond, ervoer ik als een walk down memory lane, omdat ik twee keer eerder deze schitterende stad bezocht. We bezochten tijdens deze trip eveneens vier presidentiële musea, namelijk die van George H.W. Bush senior in College Station (Texas), Lyndon Baines Johnson in Austin (Texas), William Jefferson Clinton in Little Rock (Arkansas) en Jimmy Carter in Atlanta (Georgia).

De natuur van de staat MaineOok in de zomer van 2009 stond er een trip gepland naar Amerika. Met een oude schoolvriend bezocht ik het noord-oosten, in de Verenigde Staten beter bekend als New England. Het was mijn eerste reis waarin ik het nuttige en aangename combineerde. In New York en Dallas in de staat Texas schreef ik journalistieke verhalen. Daar was ik in de eerste week dan ook hoofdzakelijk mee bezig. Bij terugkeer in New York vanuit Dallas haalden we onze huurauto op en bezochten de staten Connecticut, Rhode Island, Massachusetts, Maine (foto), New Hampshire, Vermont, New York, Pennsylvania, Virginia, Maryland, New Jersey en Delaware. Ook passeerden we de Canadese grens om een bezoek te brengen aan het fraaie Toronto. In het District of Colombia visiteerden we de hoofdstad Washington. Het was opnieuw een fraaie reis. Vooral de staat Maine vond ik mooi. Daar bezochten we de plaats Bar Harbor om Acadia National Park te zien. De kust van Maine is adembenemend. In New Hampshire en Vermont kwamen we over de White en Green Mountains. De Niagara Falls op de grens van Amerika en Canada maakten veel indruk. Om anderhalve dag in Washington rond te lopen, was heerlijk. Boston is een Europees aandoende stad waar we de beroemde Freedom Trail liepen en het presidentiële museum van John F. Kennedy met een bezoekje vereerden. En ik had niet gedacht dat Pennsylvania zo’n mooie, natuurrijke staat is. Kortom, een geslaagde reis.

Zonsondergang in Santa MonicaLange tijd was het twijfelachtig of de zomer van 2010 me wederom naar Amerika zou brengen, maar begin mei boekte ik toch een ticket. Voor het eerst sinds 2002 ging ik alleen, maar was een deel van de trip alles behalve alleen. In Californië verbleef ik een week bij Eleanore, mijn Amerikaanse oma die in het mondaine Santa Barbara woont. Hoewel ik toch zo’n 2600 kilometer heb gereden, waren het in vergelijking met andere VS-trips zeventien relatief rustige dagen. Na mijn aankomst verbleef ik eerst drie dagen in Los Angeles. Vanuit mijn sfeervolle hotelletje in Hollywood maakte ik onvergetelijke uitstapjes naar Santa Monica (foto), Pasadena, Beverly Hills en Venice Beach. Ik bezocht op Wilshire Boulevard de plek waar ooit het Ambassador Hotel stond, het hotel waar Robert F. Kennedy zo tragisch om het leven kwam. Ik stond voor het Los Angeles Memorial Collosseum waar in 1984 de Olympische Spelen werden gehouden. Een bezoek aan Hollywood Boulevard mocht niet ontbreken. Vanuit Santa Barbara, waar Eleanore een huis vlakbij het strand heeft, reed ik door de heuvels naar Los Olivos, bezocht het met Deense invloeden doordrenkte Solvang en zag hoe de nouveau riche resideert in Montecito. Twee dagen spendeerde ik in gokstad Las Vegas (Nevada) en bezocht even buiten die stad het indrukwekkende Red Rock Canyon. De laatste dagen was ik in Los Angeles. Een andere vakantie dan anders, maar ik genoot er niet minder van.

Zion National ParkDe trip die ik in de zomer van 2011 door Amerika maakte, is samen met de reizen in 2002 en 2006 één van de meest bijzondere avonturen die ik meemaakte. Samen met mijn goede vriend en collega Mike Boeschoten maakten we in drieënhalve week een coast-to-coast-trip. We begonnen in het oosten in de hoofdstad Washington DC en eindigden in het westen in Los Angeles. We doorkruisten negentien staten, waarvan er voor mij negen nieuw waren. Het werd een fascinerende rit van bijna 7700 kilometer, een record. We kwamen langs mooie steden, leuke gehuchtjes en schitterende natuur. In Washington DC, Dayton (Ohio), Dallas (Texas) en Los Angeles (California) hadden interviewafspraken met onder andere Sonny Silooy, Dave van den Bergh, Sabine Koning en Dwight Schultz. We kwamen in fraaie nationale parken zoals Death Valley, de Grand Canyon (waar we een trail van zestien kilometer liepen) en Zion National Park (foto), waar de Angels Landing Trail deden. Het was een vrijwel perfecte reis, zeer indrukwekkend, a trill of a lifetime. Een reis die ik altijd in mijn hart zal dragen. Onvergetelijk!

Een jaar later, dus in de zomer van 2012, reisde ik langs een groot deel van de oostkust. De staten North en South Carolina stonden onder andere op het programma. In South Carolina waren de kustplaatsen Charleston en Myrtle Beach zeer de moeite waard. Op de National Mall in Washington DC maakte ik de nationale feestdag, de Fourth of July, mee. Met een schitterende vuurwerkshow vierde Amerika haar onafhankelijkheidsdag. Tienduizenden mensen verzamelden zich op de lange vlakte tussen het Capitool en Lincoln Memorial. Nooit vergeet ik de drukte bij de metro, nadat het vuurwerkspektakel voorbij was. Er waren zeker zes metro’s gepasseerd, voordat ik mezelf naar binnen kon proppen. Het was het allemaal meer dan waard. Daarnaast kreeg ik voor het eerst de kans de staat Rhode Island goed te bezoeken. Het prachtige Newport staat inmiddels op de lijst van één van mijn favoriete plaatsen. De sfeer, rust, vriendelijkheid, gecombineerd met de fraaie huizenbouw, het heerlijke eten en de prachtige uitzichten maakten het tot twee onvergetelijke dag. Na een bezoek aan Hyannis Port op het schiereiland Cape Cod, waarbij ik voor het eerst de beroemde Kennedy Compound, het zomerverblijf van de familie Kennedy zag, sloot ik de reis af met vier dagen in New York City.

De zomervakantie van 2013 stond weer in het teken van een trip naar de Verenigde Staten. Niet alleen wilde ik terug naar Hyannis Port, het was eveneens een vurige wens een paar dagen naar Dallas, Texas te gaan. Waarom? Op 22 november is het de vijftigste sterfdag van president John F. Kennedy. Door mijn fascinatie voor zijn leven, presidentschap en tragische dood trok Dealey Plaza dit jaar als een magneet. De reis begon in Boston, Massachusetts. De huurauto stond klaar. In ruim anderhalf uur, exclusief een korte tussenstop, reed ik naar Hyannis Port op Cape Cod. De eerste vakantiedagen deed ik – bewust – rustig aan. Op de namiddag en avond van de dag van aankomst na, was het bijna vier dagen prachtig weer. In het plaatsje zag ik op de nationale feestdag, 4 juli, een feestelijke parade voor mijn motel aan Main Street langstrekken die bijna anderhalf uur duurde. ’s Avonds was ik in de baai aan het strand getuige van een vuurwerkshow. De volgende ochtend vloog ik naar Dallas in Texas. Daar bezocht ik diverse keren ‘crime scene’ Dealey Plaza, waar JFK werd doodgeschoten. Het was ook een uitgelezen mogelijkheid de in 2013 geopende George W. Bush Presidential Library te openen. In Fort Worth, op drie kwartier ten westen van Dallas, bezocht ik het hotel waar JFK zijn laatste nacht doorbracht. Daar staat sinds november 2012 een indrukwekkende memorial die ik nog niet had gezien. Onvergetelijk was ook mijn bezoek aan San Antonio, een prachtige stad in het zuiden van Texas met de gezellige Riverwalk en het oude stadscentrum met The Alamo. Onderweg bezocht ik ook Banderra, de Cowboy Capital of the World. In Stonewall reed ik over de Lyndon Johnson Ranch, die zo ongelooflijk groot is dat je het bijna niet gelooft. De opvolger van JFK verbleef er bijna een jaar van zijn presidentschap. Via hoofdstad Austin keerde ik terug in Dallas, waar ik nog twee nachten was. Eenmaal terug in het noordoosten sliep ik een nacht in Boston, alvorens een wat beter kijkje te nemen in Newport, Rhode Island. Met nog twee volle dagen en heerlijke weer in Hyannis Port sloot ik deze zomervakantie af.

Nog geen drie weken later maakte ik met collega en goede vriend Mike Boeschoten een werktrip van een week door het zuidwesten van Amerika. Met bezoeken aan Las Vegas (Nevada), Phoenix (Arizona), Scottsdale (Arizona) en Los Angeles (California) was het een drukke, maar spannende en inspirerende week.

World War II Monument in Washington, DCVeel mensen begrijpen het niet, maar Amerika heeft een speciaal plekje in mijn hart. Ik ben nu in 38 staten geweest en spendeerde acht maanden van mijn leven in Amerika. Mijn vele bezoeken aan dit fascinerende land sterken mij in de gedachte dat je Amerika past echt leert kennen als je zoveel mogelijk verschillende plaatsen bezoekt. Zolang mijn gezondheid en financiën het toelaten, zal ik altijd terugkeren naar de Verenigde Staten. Daarvan hou ik u via deze site graag op de hoogte. Op deze speciale Amerika-pagina kunt u verhalen lezen over bijzondere plekken die ik in de loop der jaren bezocht of aparte ontmoetingen met Amerikanen. Eén ding staat als een paal boven water: dit land verveelt nooit. To be continued.